De Nederlandse Huisopticien: ‘We hebben echt voor ieder wat wils!’

Deel dit bericht:

In dit stuk lichten we de Nederlandse Huisopticiens uit en gaan we het gesprek aan met Edward van de Sande, directeur binnen de organisatie. De Nederlandse Huisopticiens is al ruim 25 jaar gespecialiseerd in oogzorg aan huis en voor zorginstellingen.

Mijn vader heeft hiervoor altijd in de optiek gewerkt en voornamelijk op internationaal gebied. Mijn moeder was werkzaam bij Pniël en de bewoners wisten dat mijn vader opticien was. Vaak als hij dan mijn moeder ging ophalen, kreeg hij de vraag of hij nog even naar iemand zijn bril kon kijken. En uiteindelijk is het idee van de Nederlandse Huisopticien ontstaan” vertelt Edward. Ze hebben zich in eerste instantie voornamelijk gericht op klanten die in een verpleeg- of verzorgingstehuis zitten. Zo organiseerde ze bijvoorbeeld iedere eerste maandag van de maand een inloopspreekuur op diverse locaties. Ze merkte dat de vraag enorm was en voor ze het wisten hadden ze rond de 30 locaties binnen de regio Rotterdam. “Ik werkte op dat moment in een winkel, maar ben toen vrij snel gestopt om de opleiding opticien te volgen.”

De Nederlandse Huisopticiens is zich daarna ook gaan richten op mensen die nog zelfstandig thuis wonen. “We kregen ook steeds meer de vraag of we bij mensen thuis konden komen”. Zo werd de olievlek steeds groter en voordat ze het wisten, zaten ze door heel Nederland.

Ze bieden dezelfde diensten aan als in een winkel. Bent u toe aan een nieuw montuur? Geen probleem! De opticien heeft een ruime keuze aan monturen bij zich, zowel klassiek als modern en in verschillende prijsklasse. “We merken dat de oudere generatie van nu ook eerder durft te gaan voor een montuur met kleur en in ieder geval mee wilt gaan met de tijd. We hebben echt voor ieder wat wils! Het komt zelden voor dat de klant aangeeft dat er niks voor hem of haar tussen zit. Vaak maken we al een kleine collectie waarvan we denken dat dat het beste past bij de klant en negen van de tien keer is het al raak bij de eerste bril. Je hebt daar als ervaren opticien gewoon oog voor. Letterlijk en figuurlijk.”

Tijdens het gesprek vroeg ik aan Edward waar hij voldoening uithaalt tijdens zijn werk. “De dankbaarheid die je van mensen krijgt is zo mooi! We krijgen heel vaak te horen dat ze hadden gewild dat ze eerder wisten dat het mogelijk is om een opticien aan huis te krijgen. Sommige klanten hebben misschien al zes à zeven jaar hun ogen niet laten meten. Ik heb een keer een klant met dementie gehad die jarenlang met de verkeerde bril heeft opgelopen. Mevrouw was een bewoner van een van de verzorgingstehuizen waar wij kwamen. Zij wilde iedere ochtend neergezet worden bij ‘de klok’. Ik dacht laat ik haar ogen eens een keer meten. Weet je wat daaruit kwam? Mevrouw had van zichzelf -4 en ze had een bril van +16 op. Ze kon weer zien én zelfs weer lopen! En dit soort situaties zien we helaas regelmatig voorbij komen bij mensen met dementie.

De Nederlandse Huisopticiens is ook aangesloten bij Aafje om de drempel voor mensen lager te maken. “Als ik een folder gooi in de brievenbus, kan ik me heel goed voorstellen dat iemand het eng vindt om contact op te nemen. Je hebt natuurlijk geen idee wie je in huis haalt. Maar op het moment dat het via jullie loopt en de klant op de een of andere manier een connectie heeft met Aafje is de drempel al een stuk lager.”

Als lid van Allemaal Aafje krijgt u 10% korting op monturen en glazen. Ze komen door heel Nederland, rekenen geen voorrijkosten en u krijgt een gratis oogmeting en oogdrukmeting. De Nederlandse Huisopticien is er voor iedereen. Wilt u een afspraak maken? Kijk dan hier of bel naar 088 8 233 233.