menu
close
Home keyboard_double_arrow_right Nieuws keyboard_double_arrow_right Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Chatbot Maya biedt de komende tijd hulp aan geopereerde patiënten in het nazorgtraject van de afdeling Bariatrie. Het Maasstad Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland die een chatrobotapp inzet om contact te onderhouden en patiënten monitort.

Met behulp van de app wordt tijdens een testfase onderzocht of het nauw in contact staan met patiënten op afstand via een chatbot helpend is voor patiënten. Daarnaast moet blijken of Maya de werkdruk voor zorgverleners kan verlagen.

Betere communicatie
Dankzij de app kunnen patiënten overal en op ieder moment van de dag vragen stellen. De meest voorkomende vragen van bariatriepatiënten zijn opgenomen en op basis hiervan is een gepersonaliseerde vragenlijst verwerkt in de app. Hierdoor kan Chatbot Maya tijdens de nazorgperiode op vaste tijdstippen automatisch contact opnemen met de patiënt. Naar aanleiding van de door de patiënt geformuleerde antwoorden, vormt Maya een beeld van het herstel van de patiënt. Deze beeldvorming wordt automatisch verwerkt in HiX, het elektronisch patiëntendossier dat gebruikt wordt door het Maasstad Ziekenhuis.

Als uit de antwoorden van de patiënt blijkt dat het niet goed gaat, brengt Chatbot Maya de patiënt in contact met de hoofdbehandelaar. De hoofdbehandelaar ontvangt een melding in HiX en kan precies zien op welk gebied de patiënt meer ondersteuning nodig heeft. Er wordt dan telefonisch contact opgenomen om verder uit te vragen en advies te geven. Maya vraagt automatisch aan het einde van ieder chatgesprek of de patiënt behoefte heeft aan contact met een verpleegkundige.

Bron: Maasstad Ziekenhuis

Gerelateerde nieuws

Bekijk alle
Ruim een jaar geleden is UWassistent samengegaan met Mantelaar en Hlprs en gaan verder als Hups. Dankzij deze samenwerking kunnen ze mensen in alle fases van het leven de juiste ondersteuning thuis bieden. Van huishoudelijk hulp eens in de twee weken tot intensieve zorg tijdens de palliatieve fase. Hups is hiermee de grootste aanbieder van ondersteuning aan huis geworden! 
Wist u dat u als lid van Allemaal Aafje gebruik kunt maken van exclusieve deals? In onze online voordeelwinkel krijgt u korting op elektrische apparaten, cadeaukaarten, activiteiten in de regio én meer.
Bent u al bekend met het Repair Café? Repair Cafés zijn gratis toegankelijke bijeenkomsten die draaien om (samen) repareren. Bezoekers nemen van thuis kapotte spullen mee. In het Repair Café gaan ze samen met de deskundigen aan de slag. Zo valt er altijd wel wat te leren.