menu
close
Home keyboard_double_arrow_right Nieuws keyboard_double_arrow_right Aafje en apetito: Samen sterk in gezonde maaltijden voor ouderen

Aafje en apetito: Samen sterk in gezonde maaltijden voor ouderen

Allemaal Aafje werkt al lange tijd samen met maaltijdleverancier apetito. apetito is specialist op het gebied van maaltijdvoorziening en heeft meer dan vijftig jaar ervaring in het koken van maaltijden. apetito vindt dat goed, smakelijk en gezond eten een essentiële voorwaarde is voor een prettig bestaan.

In ons meest recente interview praten we met Oscar Timman. Hij is al 16 jaar lang de accountmanager voor zorgorganisaties die thuiszorg verlenen aan hun cliënten.

Hoe is apetito ontstaan en waarvoor staat apetito?
Oscar: “apetito heeft een interessante geschiedenis. Het begon in Duitsland in 1958 met onze oprichter Karl Düsterberg. Hij wilde mensen in welke eet- en woonsituatie ook – iedere dag van lekkere, culinaire en verantwoorde maaltijden kunnen voorzien. Deze maaltijden wilde hij vriesvers aanbieden, omdat dit de meest natuurlijke manier van converseren is en er geen toevoegingen nodig zijn om het vers te houden.

Samen met het Rode Kruis zette hij in Duitsland het eerste Tafeltje Dekje op. In de daaropvolgende jaren groeiden we wereldwijd uit tot een toonaangevende aanbieder van vriesverse maaltijden. Niet alleen voor senioren thuis, maar ook voor zorginstellingen, kinderdagverblijven en cateraars. Zo kunnen we ervoor zorgen dat iedereen kan genieten van lekkere en verantwoorde maaltijden.

Wat voor maaltijden zijn er mogelijk bij apetito?
“Smaak is voor iedereen anders. Onze koks bereiden ruim 130 verschillende maaltijden, soepen en desserts, van traditionele Hollandse gerechten tot oosterse en mediterrane specialiteiten. Ook houden we rekening met diverse dieetvoorkeuren en voedingsgewoonten, zoals vegetarisch, natriumarm en glutenvrij. Voor mensen met kauw- en slikproblemen hebben we ook glad gemalen en fijn gemalen voeding.

Voor een gezond voedingspatroon is het vooral belangrijk om gevarieerd te eten. Daarom werken we in onze keuken alleen de beste en de meest verse ingrediënten en houden we goed rekening met de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Op die manier zorgen we ervoor dat onze maaltijden niet alleen heel lekker zijn, maar ook voedzaam.”

Hoe kan een klant bestellen bij apetito?
Bestellen is heel eenvoudig. We bezorgen onze maaltijden vanaf 7 maaltijden, zodat onze klanten voor de hele week lekkere maaltijden in huis hebben. U kunt uw keuze maken in onze webshop, maar ook per mail of telefonisch aan onze klantenservice. Klanten die liever met papier werken kunnen onze bestelbon invullen. Die neemt de chauffeur mee terug, waarna wij de bestelling verwerken.

Telefoonnummer: 088 2012 123
E-mail: info@apetito.nl
www.apetito-shop.nl

Wie bezorgt de maaltijden?
De maaltijden worden bezorgd door een vaste chauffeur van apetito. Zo staat er altijd een vertrouwd gezicht aan de deur, wat onze klanten erg prettig vinden. Onze chauffeurs zijn getraind in EHBO en in omgang met mensen met dementie. Dat is voor veel mensen, waaronder mantelzorgers, een geruststellende gedachte.”

Hoe kan de klant maaltijden bereiden?
Zodra de maaltijden zijn geleverd, worden deze bewaard in de vriezer. Op het moment dat u wilt gaan eten, haalt u de gewenste maaltijd uit de vriezer en plaatst u deze rechtstreeks in de magnetron of oven. De bereidingstijd vindt u op de verpakking van de maaltijd.

Wanneer het bedienen van een magnetron niet zo vanzelfsprekend meer is, kunt u ook kiezen voor de MikroTop. Dit is een magnetron van apetito zelf, waar alle maaltijden zijn voorgeprogrammeerd. Met een druk op de knop selecteert u de juiste stand, en de rest doet de MikroTop.

Waarin onderscheidt apetito zich van andere maaltijdleveranciers?
Dat onderscheidend vermogen zit bij apetito wel goed: “Naast het assortiment maaltijden bieden we ook voedingsadvies op maat van onze gediplomeerde diëtisten. Zij beantwoorden kosteloos alle vragen over voeding en diëten. Ze helpen graag bij het verstrekken van dieetlijsten, bijvoorbeeld in het geval van hart- en vaatziekten, diabetes, overgewicht of ondervoeding. Ook voor informatie over een maaltijd kunt u bij hen terecht. Bijvoorbeeld hoeveel natrium een maaltijd bevat, of welke maaltijden geschikt zijn bij coeliakie.”

In hoeverre gaan jullie mee met de trends als in bijvoorbeeld plantaardig en eiwitrijk en klimaatbewust voedsel?
Onze klanten geven aan waar behoefte aan is, maar we besteden ook zeker aandacht aan de laatste trends op het gebied van voeding. Zo worden vegetarische maaltijden steeds populairder. Dat vinden we zelf ook belangrijk, want plantaardige maaltijden zijn beter voor het milieu. Onze koks en diëtisten hebben diverse recepten bedacht met goede alternatieven voor vlees, zoals peulvruchten, noten en ei. Lekker en voedzaam!

Ook eiwitrijk eten is erg belangrijk, zeker voor senioren. Deze maaltijden dragen bij aan het behoud van een gezond gewicht en spiermassa. Een afname van spierkracht kan op lange termijn leiden tot een verminderde weerstand of een slechter herstel bij ziekte. Om onze senioren een handje te helpen is ongeveer de helft van onze maaltijden eiwitrijk. Daar zijn we erg trots op!

En tot slot, om de smaakvolle reis compleet te maken: Wat is jouw persoonlijke favoriete gerecht van apetito?
Daar hoeft Oscar niet lang over na de denken: “Mijn favoriet is de Thaise Curry. Een heerlijke maaltijd met kip, garnalen, groenten en Thaise rijst. Deze ziet er niet alleen heel kleurrijk uit, maar is ook erg smaakvol!”

Gerelateerde nieuws

Bekijk alle
Voor veel mensen is het echter nog lastig om alle digitale mogelijkheden te begrijpen en gebruiken. Heeft u vragen over digitale zaken? Dan is de Digihulplijn er om u te helpen! Dit is een hulplijn die speciaal is opgezet om al uw vragen over digitale onderwerpen te beantwoorden.
Op de afbeelding zie je een oudere vrouw op haar telefoon. De afbeelding beeld uit dat mevrouw het verbindingsboekje gratis download. Dit initiatief is ontstaan tijdens de Week tegen Eenzaamheid.
Het verbindingsboekje staat vol met praktische tips en adviezen van ouderen uit het Ouderenpanel. Daarnaast bevat het speciale kortingsacties van Greetz en bloomon, zodat u eenvoudig een attentie kunt sturen naar een oudere en zo een klein gebaar kunt maken dat veel verschil kan betekenen. 
Op de afbeelding zie je twee dames van rond de 60. Ze zitten samen gezellig op een herfstachtige dag op een bankje te kletsen en te lachen.
Het Nationaal Ouderenfonds strijdt tegen eenzaamheid met nieuwe campagne. Met een vernieuwde aanpak en frisse huisstijl staat verbinding centraal in de strijd tegen eenzaamheid. Het doel is dat geen enkele oudere zich nog eenzaam voelt.