menu
close
Home keyboard_double_arrow_right Nieuws keyboard_double_arrow_right Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Chatbot Maya biedt de komende tijd hulp aan geopereerde patiënten in het nazorgtraject van de afdeling Bariatrie. Het Maasstad Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland die een chatrobotapp inzet om contact te onderhouden en patiënten monitort.

Met behulp van de app wordt tijdens een testfase onderzocht of het nauw in contact staan met patiënten op afstand via een chatbot helpend is voor patiënten. Daarnaast moet blijken of Maya de werkdruk voor zorgverleners kan verlagen.

Betere communicatie
Dankzij de app kunnen patiënten overal en op ieder moment van de dag vragen stellen. De meest voorkomende vragen van bariatriepatiënten zijn opgenomen en op basis hiervan is een gepersonaliseerde vragenlijst verwerkt in de app. Hierdoor kan Chatbot Maya tijdens de nazorgperiode op vaste tijdstippen automatisch contact opnemen met de patiënt. Naar aanleiding van de door de patiënt geformuleerde antwoorden, vormt Maya een beeld van het herstel van de patiënt. Deze beeldvorming wordt automatisch verwerkt in HiX, het elektronisch patiëntendossier dat gebruikt wordt door het Maasstad Ziekenhuis.

Als uit de antwoorden van de patiënt blijkt dat het niet goed gaat, brengt Chatbot Maya de patiënt in contact met de hoofdbehandelaar. De hoofdbehandelaar ontvangt een melding in HiX en kan precies zien op welk gebied de patiënt meer ondersteuning nodig heeft. Er wordt dan telefonisch contact opgenomen om verder uit te vragen en advies te geven. Maya vraagt automatisch aan het einde van ieder chatgesprek of de patiënt behoefte heeft aan contact met een verpleegkundige.

Bron: Maasstad Ziekenhuis

Gerelateerde nieuws

Bekijk alle
Zomerdagen brengen vaak een gevoel van vrijheid van plezier met zich mee, maar voor veel ouderen kunnen ze ook een tijd van eenzaamheid en isolatie betekenen. Terwijl anderen genieten van barbecues en vakanties, kunnen sommige ouderen zich buitengesloten voelen. Laten we samen kijken naar hoe we deze zomereenzaamheid kunnen aanpakken.
Zomerdagen brengen vaak een gevoel van vrijheid van plezier met zich mee, maar voor veel ouderen kunnen ze ook een tijd van eenzaamheid en isolatie betekenen. Terwijl anderen genieten van barbecues en vakanties, kunnen sommige ouderen zich buitengesloten voelen.
Sinds de opkomst van ambulante dienstverlening hebben audiciens een nieuwe weg ingeslagen, waarbij zij hun expertise en zorg direct aan huis leveren. In deze snel veranderende wereld van zorg op maat komt de rol van de ambulante audicien steeds prominenter naar voren.
In onze visie streven we naar verbetering van de ouderenzorg in Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel. Samenwerking tussen verschillende organisaties is hierbij cruciaal. Ons doel is om actuele en toekomstige uitdagingen rondom ouderenzorg aan te pakken.
In onze visie streven we naar verbetering van de ouderenzorg in Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel. Samenwerking tussen verschillende organisaties is hierbij cruciaal. Ons doel is om actuele en toekomstige uitdagingen rondom ouderenzorg aan te pakken.