menu
close
Home keyboard_double_arrow_right Nieuws keyboard_double_arrow_right Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Chatbot Maya biedt de komende tijd hulp aan geopereerde patiënten in het nazorgtraject van de afdeling Bariatrie. Het Maasstad Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland die een chatrobotapp inzet om contact te onderhouden en patiënten monitort.

Met behulp van de app wordt tijdens een testfase onderzocht of het nauw in contact staan met patiënten op afstand via een chatbot helpend is voor patiënten. Daarnaast moet blijken of Maya de werkdruk voor zorgverleners kan verlagen.

Betere communicatie
Dankzij de app kunnen patiënten overal en op ieder moment van de dag vragen stellen. De meest voorkomende vragen van bariatriepatiënten zijn opgenomen en op basis hiervan is een gepersonaliseerde vragenlijst verwerkt in de app. Hierdoor kan Chatbot Maya tijdens de nazorgperiode op vaste tijdstippen automatisch contact opnemen met de patiënt. Naar aanleiding van de door de patiënt geformuleerde antwoorden, vormt Maya een beeld van het herstel van de patiënt. Deze beeldvorming wordt automatisch verwerkt in HiX, het elektronisch patiëntendossier dat gebruikt wordt door het Maasstad Ziekenhuis.

Als uit de antwoorden van de patiënt blijkt dat het niet goed gaat, brengt Chatbot Maya de patiënt in contact met de hoofdbehandelaar. De hoofdbehandelaar ontvangt een melding in HiX en kan precies zien op welk gebied de patiënt meer ondersteuning nodig heeft. Er wordt dan telefonisch contact opgenomen om verder uit te vragen en advies te geven. Maya vraagt automatisch aan het einde van ieder chatgesprek of de patiënt behoefte heeft aan contact met een verpleegkundige.

Bron: Maasstad Ziekenhuis

Gerelateerde nieuws

Bekijk alle
Heeft u behoefte aan een luisterend oor of gewoon een gezellig gesprek? Zeker wanneer u minder mensen ziet dan u zou willen, kan een fijn contactmoment veel betekenen. De Zilverlijn is er om u hierbij te helpen: een wekelijkse of tweewekelijkse belservice waar een vriendelijke vrijwilliger klaarstaat voor een praatje of een goed gesprek, afgestemd op uw wensen.
Op de afbeelding zie je een oudere vrouw en jongere vrouw. De jongere vrouw, helpt de oudere vrouw. De jonge vrouw is de mantelzorger van de oudere vrouw.
Bent u mantelzorger en voelt u zich soms overbelast? Geen zorgen! Er zijn veel ondersteuningsmogelijkheden voor u beschikbaar, naast hulp van Aafje. Hier vindt u allerlei handige tips en tools voor mantelzorgers. Heeft u nog vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met de coördinator informele zorg bij onze huizen of bel de Mantelfoon voor thuiszorg.
Ventsis is een warme en deskundige medische pedicure die haar passie voor voeten al jaren inzet bij Mobella. Als ambulant pedicure brengt ze al vier jaar een glimlach op het gezicht van haar tevreden klanten, en Mobella is dan ook ontzettend trots op haar bijdrage. We vroegen Ventsis of ze ons een kijkje wilde geven in haar wereld, en gelukkig zei ze ja! In dit interview leren we Ventsis beter kennen en ontdekken we wat haar drijft in haar werk.