menu
close
Home keyboard_double_arrow_right Nieuws keyboard_double_arrow_right Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in om postoperatieve patiënten te begeleiden

Chatbot Maya biedt de komende tijd hulp aan geopereerde patiënten in het nazorgtraject van de afdeling Bariatrie. Het Maasstad Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland die een chatrobotapp inzet om contact te onderhouden en patiënten monitort.

Met behulp van de app wordt tijdens een testfase onderzocht of het nauw in contact staan met patiënten op afstand via een chatbot helpend is voor patiënten. Daarnaast moet blijken of Maya de werkdruk voor zorgverleners kan verlagen.

Betere communicatie
Dankzij de app kunnen patiënten overal en op ieder moment van de dag vragen stellen. De meest voorkomende vragen van bariatriepatiënten zijn opgenomen en op basis hiervan is een gepersonaliseerde vragenlijst verwerkt in de app. Hierdoor kan Chatbot Maya tijdens de nazorgperiode op vaste tijdstippen automatisch contact opnemen met de patiënt. Naar aanleiding van de door de patiënt geformuleerde antwoorden, vormt Maya een beeld van het herstel van de patiënt. Deze beeldvorming wordt automatisch verwerkt in HiX, het elektronisch patiëntendossier dat gebruikt wordt door het Maasstad Ziekenhuis.

Als uit de antwoorden van de patiënt blijkt dat het niet goed gaat, brengt Chatbot Maya de patiënt in contact met de hoofdbehandelaar. De hoofdbehandelaar ontvangt een melding in HiX en kan precies zien op welk gebied de patiënt meer ondersteuning nodig heeft. Er wordt dan telefonisch contact opgenomen om verder uit te vragen en advies te geven. Maya vraagt automatisch aan het einde van ieder chatgesprek of de patiënt behoefte heeft aan contact met een verpleegkundige.

Bron: Maasstad Ziekenhuis

Gerelateerde nieuws

Bekijk alle
We hebben fantastisch nieuws: het nieuwe programma voor 2025 staat live! Het nieuwe jaar belooft een jaar vol bijzondere uitjes en onvergetelijke ervaringen te worden.  Om het jaar goed te beginnen, hebben we twee unieke dagtochten voor u in petto.
Pak uw agenda er maar bij, want ons programma voor dit jaar staat online! Wij hopen dat u net zo enthousiast bent over ons aanbod als wij dat zijn. U kunt zelf het uitstapje reserveren via onze website. Bent u lid van Allemaal Aafje? Dan hebben we een extra voordeel voor u: leden ontvangen maar liefst 10% korting op alle activiteiten. Een mooi moment om nog meer uit uw lidmaatschap te halen! Zorg ervoor dat u uw plek op tijd reserveert, want vol = vol!
Afgelopen maandag stond volledig in het teken van ontspanning en verzorging tijdens de exclusieve beautydag voor leden van Allemaal Aafje. Bij aankomst werden de gasten verwelkomd met een kopje koffie of thee, waarna zij konden genieten van een uitgebreide gezichtsbehandeling. Deze behandeling omvatte een huidanalyse, reiniging, een verkwikkend masker en een verzorgende dagcrème.